Historie Tisk

 

Lokalita „Košťálka“ se jmenuje podle dlouhodobého vlastníka Josefa Košťála st., který na této louce hospodařil již od roku 1947. Lyžování a tento sport podporoval a v zimě příslušná zařízení často sám obsluhoval.

 

První motorový navijákový vlek byl provozován již v 60. letech minulého století. Jako lyžařský vlek zde bylo použito jen mírně upravené zařízení dodnes používané na sportovních letištích k nácviku, startu a přistání pilotů větroňů. Toto zařízení umožňovalo dosáhnout při vlečení lyžařů do svahu rychlosti až 100 km/h. Nějakým zázrakem za dobu provozu nedošlo k žádnému zranění.

V roce 1973 byl postaven v horní části lokality první stabilní lyžařský vlek (výrobce Transporta Chrudim) o délce 230 metrů. Tento vlek provozovaly Pražské vodárny, v té době vlastník Modrokamenné boudy.

 

Na začátku 80. let byl tento vlek zbourán a v jeho trase postaven vlek nový, prodloužený na cca 500 metrů (opět Transporta Chrudim VL 315). Tyto vleky měly kapacitu cca 300 osob za hodinu. Vlek byl stále v majetku Pražských vodáren.

 

Pro vysokou poruchovost a nestabilní provoz byl tento vlek v téže trase v sezoně 86/87 nahrazen novým lyžařským vlekem od výrobce Metasport Ostrava. V této době došlo ke změně provozovatele a zároveň majitele, tím se stala Tělovýchovná jednota Janské Lázně.

 

V roce 1993 sportovní klub prodal tento lyžařský vlek dnešnímu majiteli a provozovateli areálu.

 

V roce 1991 byl v této lokalitě postaven o něco kratší druhý vlek Košťálka II stejného typu – jednomístný tyčový.